Lori Surat Khabar Lama

07 Februari 2011

Peti Ais dan Oven

Salam dan hai

Mak ayah D beri peti ais ni sebagai hadiah kahwin kami! Alhamdulillah, tak perlu pening fikir belanjawan nak beli peti ais.



Ada cerita disebalik roda di bawah peti ais tu dan penghantaran yang menyakitkan hati dan membuang masa! Pada hari dijanjikan, 6 Februari lepas, ikutkan masa kami telefon sehari sebelumnya, pekerja tu kata nak hantar pukul 1pm hari Ahad.

Memandangkan kronologi penghantaran ni menyakitkan hati, baik daripada segi servis penghantaran, kepada masalah komunikasi, sampai la perkhidmatan selepas jualan yang macam sampah, maka saya sendiri pun tak ingat apa berlaku. Tapi yang pasti, kami terpaksa berulang alik ke Bangi hampir 3 kali disebabkan orang kedai yang tak dapat nak tepati waktu penghantaran. Nasib dia bercakap dengan D, kalau dengan saya, harus la saya basuh sebaldi dua!

Tapi tak apa. Memandangkan saya jahat, saya tetap fikir cara nak balas "budi baik" mereka yang memberikan perkhidmatan tahap sampah. Nasib la sebangsa, jadi tak sampai hati nak marah depan-depan, tapi tetap saya nak kasi pengajaran sikit.

Pukul 6 lebih dia telefon lagi sekali, bagitau dah dalam perjalanan nak hantar peti ais. Tapi saya sengaja lengah-lengahkan masa nak keluar rumah. Siap gi singgah rumah mentua hantar bubur lambuk, amik hadiah bingkai nak bawa ke rumah Bangi, bawa kete pun rilek aje.

Dan hasilnya, orang penghantaran kena tunggu 30 minit. Padan la dengan muka dia yang telah menyebabkan suami dan saya berulang alik ke Bangi 3 kali! tak kira lagi masa 45 minit yang dibazirkan tunggu mereka di sana, yang rupanya mereka tak jadi hantar barang kat rumah kami dulu tanpa ada sedikit pun usaha nak telefon memaklumkan.

Tiada yang lebih indah daripada melihat mereka terpacul kat depan pagar menunggu..

Sudah la tu, takde ajar cara nak jaga peti ais ni ke apa! Serius, kalau la bukan disebabkan ini hadiah, memang saya dan suami batalkan aje semuanya! Memang tu la kali terakhir kami nak berurusan dengan kedai elektrik melayu di Bangi yang kononnya jimat sangat --get the hint?

Haih.. Nasib baik la jumpa uncle nak jual roda bawah peti ais ni. Uncle tu yang ajar kami cara-cara jaga peti ais dengan betul, cara nak kilatkan badan peti ais dan perkara yang perlu dielakkan. Uncle tu objektifnya cuma nak jual roda tu aje, tapi pasal nak jual, dia siap la kasi tips jaga peti ais. Kami beli roda ni dah tak ingat berapa tapi ratus juga, tak lebih RM150, tapi dapat diskaun pasal uncle tu orang Serdang. Hehe.

Nasib baik ada uncle penyelamat emosi dan mood kami petang tu!

Kemudian... tada!! dapat hadiah ni daripada ibu! Oven..


Boleh buat biskut!!!

Ibu simpan duit karipap dia dan upah sewaan barang kahwin sampai la dapat beli oven ni! Suka sangat!!! Tak guna lagi, tapi dah suka awal-awal

Oh I'm in love...

1 ulasan:

Nadia Havez berkata...

saya pun, alami perkara yang hampir sama masa beli peti ais. tapi bukan dari kedai biasa. stall yang agak glamer jugak la kat malaysia ni. malas nak sebut nama. sudahnya suami terpaksa cuti sehari semata-mata nak tunggu diorang hantar peti ais. *benci*