Lori Surat Khabar Lama

04 Februari 2011

Cuci Rumah

Salam dan hai

Operasi cuci rumah!!!! Ibu ayah tak dapat nak tolong pasal dah ada aktiviti lain, jadi mak ayah dan dua orang adik lelaki D yang datang tolong.

Saya tak buat apa sangat, sekadar lap tingkap aje.

Tapi yang saya suka, pasal saya dah tetapkan, kelengkapan kebersihan rumah kena warna biru. Haha. Ok, sedikit saiko disitu tapi saya memang dah lama inginkan satu sistem dimana dikategorikan mengikut warna. Maka, saya dan D pun gi depan Bansoon yang ada jualan tu, beli penyapu, baldi, gayung, penyeduk sampah dan pembersih tingkap, semuanya warna biru. Tapi mop yang kami beli takde warna biru! Takpe, pasal nanti kayu tu boleh diganti hehehe.. Tukar saja dengan warna biru!

Dalam gambar dibawah kelihatan encik suami sedang menggunakan vacuum pinjam memandangkan kami belum berkesempatan nak beli yang kami punya.



Kesudahannya-- selepas berkemas hampir 2 jam lebih, dengan tenaga kerja 4 orang+setengah (Setengah tu saya pasal saya tak buat apa sangat), maka rumah pun sudah sedap diduduki. Tapi ada gak kawasan yang masih perlu dibersihkan seperti ruang belakang tempat yang saya nak bercucuk tanam tu. Tak sempat nak teruskan pasal hari dah gelap.

Saya tengah fikirkan ruang dimana nak letak barang-barang kebersihan ni. Kena letak ditempat terbuka, kalau bertutup cam stor, hapak lak baunya. Lagi, kena beli barang-barang lain seperti berus lantai, baldi kecil, tong sampah dan banyak lagi. Takpe, buat sikit-sikit dulu. Yang penting, kena dalam warna biru!

Tiada ulasan: