Lori Surat Khabar Lama

03 Februari 2011

Kontraktor Melayu


Salam dan hai

Hari ni, kena teruskan kerja pemasangan lampu rumah. buat masa sekarang, cuma bahagian dapur dan luar sahaja yang lampunya dah siap dipasang, dengan bantuan Yazid. Kipas kat ruang tamu pun dah pasang. Tapi D kata, lampu tak boleh pasang kat bilik tidur utama dengan bilik air pasal silingnya siling kapur. Saya pun tak tau apa-apa pasal tak faham :P

Kali ni, minta tolong ayah ajar D. Nasib ayah memang reti bab pasang lampu ni, jadi tak perlu la nak upah orang pasangkan. Tapi ayah tak tau bila sampai kat bahagian lampu siling. Nampaknya yang tu kena upah orang kot.


D bersama mentornya


Mereka berdua mulakan pemasangan lampu di ruang tamu dulu. Saya pun menyumbangkan jasa gak dengan memasang bahagian-bahagian lampu tu.


Lama gak nak pasangkan bahagian-bahagian lampu tu (atau pasal saya lambat belajar??) tapi berjaya juga siapkan lampu di ruang tamu!

Ni sebelum pasang. Yang satu solo tu lampu kat ruang makan. Abaikan pasal buat masa pasal saya dan D rancang akan beli lampu selepas kami dah ada set meja makan.


Tada.. dah siap pasang!


Ni pula bila dah siap pasang lampu. Kami pilih warna lampu sedikit kuning atas syor orang kedai. Tapi dalam gambar tak berapa nampak. Hehe


Seterusnya, pasang lampu kat tangga pulak!

Tapi masih tak tau cara nak pasang lampu kat bilik air dan ruang bilik tidur utama. Nasib D panjang akal, gi telefon orang yang buatkan grill kitorang, tanya kalau dia ada kenal sapa-sapa yang boleh buat lampu untuk bilik tidur. Nasib dia kenal. Selesai satu masalah! Dia panggilkan kawan dia, pasangkan lampu untuk bilik air bawah dan bilik air di bilik tidur utama. Kemudian pasang sekali lampu bilik tidur utama!

Siling bilik utama.


TINGG!!!




Belanjawan dan praktikaliti tidak membolehkan kami pasang lampu di dua bilik atas, bilik kerja, bilik stor, ruang makan dan laundry area. Tapi rancangnya, kami cuma guna lampu kalimantang sahaja untuk stor dan laundry area. D nak pasang juga lampu kalimantang untuk bilik kerja, tapi rasa macam nak bangkang. Takpe, nanti boleh buat hujahan. Kat ruang famili di atas, tak tau nak buat macam mana memandangkan siling amatlah tinggi. Kena fikir.

Tiada ulasan: