Lori Surat Khabar Lama

20 Disember 2010

Terjah IKEA

Salam dan hai

Semalam, kami sempat terjah IKEA pagi-pagi buta. Haha. Sedikit terkejar-kejar pasal tengah hari tu ada jemputan kahwin.

Pasal D segan saya nak bawa katalog IKEA, saya pun tinggalkan katalog tu dalam kereta. Nyesal tau, susah nak cari barang tanpa rujukan. Memang dalam IKEA tu dah ada katalog, tapi saya dah siap tandakan muka surat barang yang mana *geram.

Tapi tak apa, ingatan seorang perempuan kuat. Jadi berjaya juga mencari barang-barang yang saya nak.

Tahu, terlalu awal nak beli barang-barang dapur, tapi mahu simpan sikit-sikit dahulu. Macam persiapan kahwin juga. Beli barang hantaran setahun awal.

Gambar yang saya bulatkan dibawah tu, saya dah beli dengan jayanya. Amat sukakan bekas plastik 17 jenis tu! Nak beli tupperware, mahal sangat. Dapat pun, ehsan hadiah kahwin orang bagi. ooh itu pun teramat suka. Saya amat sukakan hadiah kahwin kami. *Lari topik.

Berbalik gambar dibawah, saya harap bekas hijau tu bermanfaat. Beekas bulat-bulat tu pun saya beli. Dah berangan nak letak garam, gula, lada hitam dan lada putih. Saya ada lagi empat bekas yang sama, tapi dibeli di Jusco. Saya pakai untuk deko meja beradap masa saya kahwin dulu. Tu pun dijadikan tempat letak bahan-bahan juga.



Geram sangat dengan pinggan putih tu.. Ada pula warna hijau. Tapi bahannya diperbuat daripada porselin. Tak tahu selamat ke tidak. Jug dan gelas berharga RM4.90 tu pun saya geram. Nak beli. Mug RM2.9 tu pun gatal nak beli, tapi tak boleh pasal hadiah kahwin kami, dah dapat banyak sangat mug dan cantik-cantik pula tu.


D tak berapa suka idea nak sangkut-sangkut ni atas faktor takmo rosakkan dinding. Tapi dalam situasi ruang dapur kami, mungkin praktikal. Masih memikirkannya pasal kalau boleh, saya mahu kabinet sampai siling, jadi semua ruang dapat digunakan sehabisnya dan paling penting, tak simpan habuk, bangkai lipas, telur cicak dan sebagainya di atas kabinet. Kalau dapat buat kabinet macam tu, tak perlu la nak sangkut apa-apa kat dinding.




Dapur kamu, akan menggunakan idea Ikea yang ini. Kabinet bentuk I. Tapi, kami tak amik modal ini pasal memang takmo beli perabot daripada IKEA. Lagipun, kabinet model ini tak sampai siling. Jadi, mungkin kena pergi ke kedai Ah Kiong (sekadar menyebut nama) dan reka sendiri kabinet dapur kami *teruja, tahu?!! Tapi idea asasnya, di ruang tepi, tempat basuh pinggan, kemudian ada ruang diantaranya untuk saya bekerja (seperti memotong sayur dan sebagainya) dan disebelah kirinya adalah dapur. Jadi ruang saya bekerja dekat antara satu sama lain. Itu lebih mudah. Saya suka idea saya. Haha.


Tapi dah bincang dengan D, kami takkan buat kabinet dalam suku pertama dan kedua kami masuk. Terlalu awal. Lagipun, buat kabinet ini kena fikir masak-masak. Kena fikir, setiap ruang dimanfaatkan sepenuhnya *Teruja lagi

Jadi, realitinya, buat masa terdekat, dapur kami hanya sebuah meje empat segi dan dua kerusi, dapur biasa, tempat letak dapur dan sedikit perabot untuk letak bawang dan sebagainya. Tapi saya tak kisah kerana saya tahu kalau dapat sesuatu sedikit demi sedikit, nilainya lebih berbaloi dan paling saya suka, kami bebas tentukan apa yang kami mahu untuk rumah kami, tanpa perlu ikut standard pemaju beri. Biar dapur kami, melambang kami (Ok tipu. melambangkan saya. haha)

*Teruja lagi~~!

Oh ya, kami dah mula dapatkan quotation grill dengan maju. Dah pergi ke kedai Ah Kiong (bukan nama sebenar) di Seri Kembangan. Dapat dalam RM3.1, jauh murah daripada yang di Bangi tu, RM 3.6K. Kemudian, dapat lagi yang lebih murah RM2.7K.

Kami masih berkira-kira. Ingat nak bincang dengan yang RM 3.1 tu dulu, tengok apa yang dia boleh beri percuma atau kurangkan harga lagi.

Tiada ulasan: