Lori Surat Khabar Lama

15 Disember 2010

Post Basi


Salam dan hai

Ini post basi. Gambar-gambar ini saya ambil ketika kami melawat ke rumah salah seorang penduduk di kawasan yang sama. Abang tu dah ambil kunci, jadi kami boleh la tengok rumah dia macam mana.

Sebenarnya, sebelum sesi terjah ni, komuniti kawasan ni ada buat perjumpaan. Masa tu baru kenal sikit-sikit siapa penduduk. Kebanyakkan mereka lebih tua daripada kami, jadi mereka lebih berpengalaman tentang hal rumah-rumah ini.Banyak gak la tips yang mereka bagi untuk periksa rumah masing-masing, ada yang dah awal-awal bagitau apa yang kita perlu periksa. Majoriti abang-abang dan kakak-kakak yang dah ambil kunci rumah bagitau yang kami kena periksa:-

1. Tombol pintu banyak dah karat
2. Pagar rumah ada yang boleh buka keluar, tapi ke dalam tak boleh.
3. Tingkap ada yang binaan senget.
4. Ada bahagian marmar dinding yang lopong (tak berisi simen).
5. Suis ada tak cukup
6. Tangga ada yang sumbing
7. ... Banyak lagi.

Saya dan D pergi dengan Hafiz, kawan baik D. Dia pun ada beli rumah tapi bukan lot yang sama. Tapi dah alang-alang, dia pun ikut sekali pergi perjumpaan.

Ini gambar-gambar rumah abang tu.

Ni bahagian dapur


Bahagian tangga


Ni tandas tingkat atas, kongsi tandas antara dua bilik


Ni bilik untuk bakal anak-anak kami nanti insyaALLAH (Chewahh!)


Bilik tidur utama


Balkoni


Ruang diatas.


Komen sikit tentang rekaan rumah ini, banyak unsur privasi yang dipandang enteng. Contohnya, batu pemisah antara blok sebelah menyebelah amat rendah, rasanya kalau Hafiz duduk sebelah rumah kami, dia boleh lompat aje daripada bilik dia ke bilik kami. Haha

Kemudian, ada cermin di bilik air bilik utama. cermin ni memang la tak nampak luar, tapi kalau orang daripada luar, memang boleh nampak gerak geri apa aktiviti dalam bilik air tu.

Rata-rata, isu tu juga yang memang jadi perbualan antara bakal penduduk.

Seterusnya lepas tengok rumah abang tu, kami ke rumah kami pula.

Memandangkan kunci rumah belum dapat lagi masa ni (masa ni kami baru 3 minggu jadi suami isteri), jadi cuma dapat tengok daripada tingkap dapur sahaja..




Dah ambil gambar ini baru tahu yang kami pergi ke salah rumah :P Ni bukan rumah kami. Haha. Tersalah kira bilangan rumah rupanya!

Post akan datang saya akan masukkan gambar dalam rumah kami pula setelah D ambil kuncinya!

Tiada ulasan: