Lori Surat Khabar Lama

23 Mac 2011

Sepantas yang Boleh

Salam dan hai



Saya terpaksa privatekan blog ni pasal ada beberapa follower baru yang mengikuti blog ni. Tak mahu blog ni terdedah secara meluas, jadi saya jadikannya private. Saya cuma mahu berkongsi blog ni dengan beberapa orang kawan, tak mahu menyusahkan mereka kena log in setiap kali mahu buka blog saya. Pasal tu tak privatekan dulu. Tapi sekarang, kena private. Maaf la ye.



Ok, tak perlu ulas lanjut. Nak bercerita tentang perkembangan rumah kami. 19 Mac 2011 Dalam bakul dobi tu, saya angkut sekali dengan penyidai baju, selipar tandas, bahan pencuci, berus tandas dan segala apa yang saya dapat fikirkan. Beli barang-barang ni pun dah tak ingat bila, tapi pergi ke kedai khemah depan Bansoon tu aje dan di Grand Union.




Ni bakul dobi kami. Pada mulanya memang nampak besar sangat, tapi lepas letak baju kami berdua selama seminggu, memang cukup-cukup! Mahunya tidak, seluar kerja D dua helai, baju kemeja 5 helai, baju kurung saya 10 helai (kalau kira baju dan kain) tudung pun dalam 4-5 helai juga. Anak baju, baju basahan, kain pelekat dan sebagainya, dah tambah lagi. Basuh sekali seminggu, jadi harap mesin basuh 10kg kami tu memadai InsyaAllah.




Mula-mula nak beli bakul macam ni di Houzdepot (ejaan tak pasti) tapi bila jumpa bakul yang sama besar pada harga lebih murah (dan ikut warna tema ruang dobi iaitu biru yeay!) jadi sambar aje.



Masa saya basuh baju, D pula sibuk nak pasang Roman blind kami. Baru amik daripada Macy. Mahal juga la bagi kami, dalam RM200 setiap satu termasuk upah jahit, aksesorinya dan kain, tapi jahitan kemas dan kainnya pun cantik. Kami cuma dapat potong kos daripada segi pengangkutan dan pemasangan. D nak taknak kena belajar cara pasang melalui YouTube. hehe Saya tak pasti apa D buat masa ni, tapi dia kata, dalam video tu, kita kena ukur dulu panjang Roman Blind dan jarak yang kita mahukan pada tingkap.





Saya biarkan D dengan kerja dia dan saya sibuk dengan dapur saya. Ye, saya dapur saya adalah buah hati saya di rumah ini. Saya dah lama susun semua perkakasan dapur, rasanya daripada hari pertama dapur dah siap, tapi bila saya tengok semula, saya rasa tak suka. Tak rasa tersusun langsung.. FUGLY!




FUGLY!! (tu pinggan makan kami. Besar kan!? tapi tu aje yang sesuai pasal ada dua set pinggan dan bewarna putih. Hadiah pinggan mangkuk yang lain, kebanyakkan setnya lebih sesuai dijadikan pinggan lauk. Pasal tu nak beli set pinggan makan putih untuk tetamu. Harap dapat gi Ikea minggu ni)




FUGGGLLY!! Saya rasa macam tak tak kena dengan keseluruhan gambar dibawah ni. Tapi buat masa ni, itu aje yang kami boleh buat (Walau hati meronta tak mahu letak sudu dan garfu disitu.




FUGLLY--PERIOD! penyidai baju tu memang untuk sementara waktu sahaja disitu. Tapi bahan pembersih tu memang fugly berada disitu. Dan bercampur dengan penapis dan tempat pemotong --Apa??! Tunggu masa untuk saya beli bekas plastik untuk simpankan semua bahan cucian dalam tu ikut kategori.




HALF FUGLY. Saya luluskan susunan untuk rak bawah. Pasal banyak warna putih dan saya suka peralatan putih. Hehe. Tapi susunan rak atas tak cantik dan kemas.




HALF FUGLY juga. rak bawah dah cantik, cuma susunan terlalu dekat antara setiap set. Kena jarakkan sikit atau mungkin saya perlu ubah kedudukan cawan. Susunan rak atas, tak kena pasal bercampur antara pinggan dan jag/teko air.




Tak puas hati dengan susunan peralatan dapur saya. Kena buat rombakan semula Sambil saya ngomel-ngomel depan kabinet dapur, D dah siap pasang Roman Blind kami. Alhamdulillah, Cantik D pasang. Sejuk sikit hati lepas tengok isu dapur. Jimat duit pemasangan kan? Bagus YouTube! Ni rupanya kalau di tarik habis.




Turunkan sikit




Dah turun habis.


Kami pilih warna ni pasal warna coklat tu sesuai dengan bingkai khalimah Allah-Muhammad kat atas tu dan warna hijau tu, warna utama ruang luar rumah kami. Adalah kesinambungannya.




D teruskan dengan pemasangan roman blind di dapur. Saya cuma sempat amik gambar masa dalam proses, bila dah siap, terlupa nak amik gambar.




20 Mac 2011 Saya dan D dah sepakat nak beli almari baju. Mula-mulanya, D cuma nak beli almari zip tu aje tapi saya nye polisi, biar alah membeli, menang memakai. Tak suka simpan banyak perabot. Biar apa yang kita beli, kita guna lama. Tapi tak berjaya yakinkan D, sehingga la D terjumpa satu almari yang dia sendiri berkenan. Dan-dan tu dia setuju nak beli almari *Ceh!!


Sebenarnya, D pun pelik mengapa saya tak suka beli set tidur lengkap, yang biasanya lebih murah berbanding beli satu-satu. Entah, tak de jawapan. Cuma kalau berkenan katil, tak berkenan pula kat almarinya, atau tak suka dengan meja sisi yang ada berukir, atau meja mekap yang hanya akan makan ruang. Jadi, saya lebih suka beli satu-satu, ikut pada keperluan kami. Ni D tengah tengok ruang dalam model almari kami/ almari cinta pandang pertama dia. Kami ubah susunan ruang dalam, ikut keperluan kami (atau saya. heheh). Ye, saya memang tak suka ikut sesuatu yang standard. Saya mesti nak ubah ikut keperluan saya.






Memandangkan kami ada buat permintaan berbeza daripada model sedia ada, jadi kena tunggu paling awal 2 minggu untuk dapat almari ni. Tak apa, insyaAllah harap pilihan kami ni yang bersesuaian dengan keperluan semasa kami.


22 Mac 2011


Hari ni singgah sekejap ke rumah kami. D cuti hari ni, jadi dia siapkan banyak urusan berkenaan rumah. Masa saya sampai rumah ibu, D nak ke Bangi semula nak hantar water dispenser. Saya tak tau apa-apa tentang water dispenser ni (pada masa tu saya membayangkan mineral pot), tapi nak ikut juga. Rupanya, ibu belikan saya water dispenser ni.


Pasal ibu kata, saya tak biasa minum air paip yang dimasak. Selama ni, ayah memang amik air mata air untuk air minuman kat rumah, jadi ibu takut saya tak biasa dengan air masak biasa. Nak nya dalam keadaan saya sekarang. Keputusan =suka sangat (walau masa tu tak tau apa tu rupa water dispenser) !! Ibu pernah cadangkan saya beli, tapi saya kata, saya tak boleh nak beli dulu pasal takde baget untuk itu. Jadi saya mungkin amik air daripad opis bawa balik rumah dan minum *Sedih.




Bila dah buka kotak, baru tau.. Ooo.. macam air kat opis tu. Ibu beli daripada kawan terapi dia, dapat harga memang super murah! -- untuk mesin dan botol air besar sebanyak 10 botol. Memang super banyak! Suka, terima kasih ibu!! Ibu kata, kalau beli kat luar memang beratus la, termasuk dengan botol air bergelen-gelen tu. Tapi pasal orang tu nak tolong dan tak cari untung (rasanya pasal ibu baik sangat kot) jadi dia kasi ibu harga tu.


Dzulq kata model ni sama macam yang kat opis dia punya.


Seperti biasa, orang teruja akan terlupa nak amik gambar rupa water dispenser ni. Cuma teringat nak amik kat kotak aje. 'Bijak'


Nampaknya, saya kena keluarkan senarai nak beli cerek elektrik dan bekas plastik untuk simpan air dalam peti ais memandangkan dah ada water dispenser ni. Malam tu kami solat dulu di rumah sana.


Sesuatu yang kami perasan, kami rasa, kami tak perlukan lampu untuk ruang famili memandangkan lampu pada tangga sudah mencukupi untuk pencahayaan nak menonton TV. tak terlalu terang dan tak terlalu malap. Jadi, sumber elektrik tu, kami akan pasang kipas. Ye, mungkin tips hari ni, duduk di rumah pada waktu malam juga, ada banyak yang kita terlepas di waktu siang, kita akan perasan di waktu malam. Gambar di bawah ni tiang katil kami. Memikirkan alternatif, memandangkan kami belum dapat lagi almari baju dalam tempoh 2 minggu ni, jadi alternatifnya, mungkin kena sangkut baju kerja yang dah digosok pada tiang katil. Kayu meranti tahan kot kan?



Lepas solat, kami terus ke Alamanda. D amat teruja nak cari cadar katil. Saya cuma nak gi pasal saya nak makan Rasamas. Susah rupanya nak cari cadar katil saiz King memandangkan rata-rata cadar katil yang cantik dan mampu milik, dalam saiz queen. D nak sangat masuk Ausinno. Jadi pergi la temankan dia. Akhirnya, sambar satu cadar Ausino.


Tapi puas hati pasal beli selepas potongan dan dapat satu set lengkap, kecuali kena beli quilt. Yang tu kemudian pun boleh pasal buat masa sekarang, sumbatkan dulu quilt saiz queen saya heheh. Gambar tak amik pula, tapi kami tak beli cadar warna ungu, kami beli hitam,putih, kelabu. Tu yang berkenan dan serasi dengan langsir bilik yang ada sedikit kelabu tu. Harap nanti bila dah bentangkan, semuanya akan serasi antara satu sama lain. Sabtu dan ahad ni bakal super bz.


Pagi-pagi lagi sudah mahu ke Ikea (nak makan meatball Yayang...!), kemudian pastinya akan terus balik ke Bangi, susun barang lagi, kemas apa yang patut. Ahad pula, insyaAllah, kedai perabot akan tukar sofa kami kepada yang betul-betul ikut kriteria pemilihan kami. Diorang akan hantar juga bantal dan skru katil yang mereka tertinggal masa penghantaran hari tu. Rasanya, kalau masih larat, mungkin nak pergi beli barang dapur dengan D. Saya dah siapkan senarai barang-barang keperluan rumah. Cuma tunggu gaji masuk aje. Biasa la kerja makan gaji, harapkan gaji sahaja la.


Alhamdulillah, buat masa ini semuanya masih ikut perancangan.


Kami rancang mahu siapkan semua yang asas dalam tempoh 20 minggu daripada hari pertama dapat kunci, yakni pada 15 Disember tahun lepas. Hari ni, rasanya genap minggu ke 14. Kami masih ada baki lebih kurang 4-5 minggu untuk waktu-waktu kecederaan sebelum genap 20 minggu yang kami beri pada diri sendiri. Kalau boleh, nak siapkan sebelum minggu ke 16. Hanya selepas tu, baru kami boleh fokus pada persiapan yang satu lagi tu *senyum!! Semoga rahmat Allah sentiasa bersama kami.


InsyaAllah :D

5 ulasan:

Reen Tart Nenas berkata...

boleh beli bekas air dari Tupperware.
tapi kalau nak murah, beli dari Cosway pun ok. ada warna hijau dan biru :)

utk kemas brg2 dlm kabinet tu, bila kau dah mula guna, baru tau camne senang nak susun. coz skang susun nak chantek, tp bila dah dok sana, susun yang lebih memudahkan ko untuk mengambil barang.

aku turut teruja!

tgk harga umah ko skang dah 300K lebih. aku pengsan!

Faisal Zakaria berkata...

bos water dispenser kamu tu ada sejuk/panas ke apa?
RM60 is a bargain. aku nak beli melalui ngko bleh ke

NabilaHasyim berkata...

Salam Xora..

kedai perabot mana yang awak pergi boleh request utk design almari baju tu? kat Bangi ke Serdang?

kalau boleh, nak tau kedai tu kt mana. TQ

Xora berkata...

kat bangi. dulu nama kedai tu orian, tapi skrang namanya west home design. area bangi, dekat dgn kilang sate semuri

Tanpa Nama berkata...

xora pls share youtube mane ur husband tgok...i br tempah tp lupe ty mcm mane psg...huhu...me from bangi too! hihi